KODEKS ETYKI I POSTĘPOWANIA OBPON

Preambuła

Jako firma, której misją jest aktywizacja zawodowa i wsparcie osób z niepełnosprawnościami (OzN), Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych Sp. z o. o. Sp. k. (dalej jako OBPON) jest świadoma swojej odpowiedzialności w promowaniu włączającego środowiska, równości szans, pełnego poszanowania praw człowieka i godności osobistej.

Niniejszy Kodeks stanowi zbiór minimalnych standardów i oczekiwań w zakresie działań społecznych, środowiskowych i etycznych. Wszyscy Współpracownicy i Partnerzy Biznesowi OBPON są zobowiązani do przestrzegania tych zasad, aby wspólnie realizować misję firmy i budować długoterminową wartość w oparciu o uczciwość i transparentność odpowiedzialność społeczną.

Definicja i zakres zastosowania

  1. Podmioty Kodeksu
    Niniejszy Kodeks Etyki i Postępowania ma zastosowanie do:
    1. Współpracowników/Partnerów Wewnętrznych: osoby świadczące usługi na rzecz OBPON na podstawie umów cywilnoprawnych,
    2. Partnerów Biznesowych (Dostawców): firmy lub osoby, które dostarczają towary, usługi, treści, technologię,
    3. Pracowników: wszystkie osoby zatrudnione przez OBPON, niezależnie od stanowiska i formy zatrudnienia, stanowiąc dla nich zbiór informacji i standardów postępowania.
  2. Zakres terytorialny/
    Zasady Kodeksu obowiązują we wszystkich działaniach biznesowych Podmiotów Kodeksu, bez względu na geograficzny obszar działalności.
  3. Zobowiązanie do promowania istotnych dla OBPON wartości
    Oczekujemy, że Podmioty Kodeksu będą przestrzegać i wymagać przestrzegania podobnych standardów w swoich własnych łańcuchach dostaw lub zespołach, promując włączające i etyczne praktyki, ze szczególnym uwzględnieniem praw osób z niepełnosprawnościami.

Standardy i wymagania etyczne, społeczne i środowiskowe

Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać obowiązujących przepisów prawa krajowego i międzynarodowego oraz kierować się zasadami zawartymi m.in. w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Konwencjach MOP (w szczególności dotyczących niedyskryminacji) oraz krajowymi przepisami dotyczącymi zatrudnienia i praw osób z niepełnosprawnościami.

Włączanie, równość i prawa człowieka

  1. Bezwzględny zakaz dyskryminacji i promowanie inkluzywności
    1. Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymać od wszelkich form dyskryminacji, w szczególności ze względu na niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, płeć, orientację seksualną, religię, wiek czy przynależność związkową,
    2. Podmioty Kodeksu zobowiązani do tworzenia środowiska pracy i współpracy wolnego od barier i uprzedzeń. Usługi i treści dostarczane OBPON muszą być tworzone z uwzględnieniem zasad dostępności.
  2. Wykluczenie pracy przymusowej i pracy dzieci
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać zakazu pracy przymusowej, niewolniczej, obowiązkowej oraz wykorzystywania pracy dzieci (poniżej lokalnie ustalonego wieku minimalnego, lub 15 lat, jeśli prawo nie określa inaczej).
  3. Poszanowanie godności osobistej/
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować godność osobistą, prywatność i prawa osobiste innych osób. Niedopuszczalne jest w szczególności molestowanie psychologiczne, seksualne lub osobiste poniżanie.

Warunki pracy

  1. Uczciwe wynagrodzenie i czas pracy
    1. Podmioty Kodeksu zobowiązują się zapewnić wynagrodzenia i rekompensaty zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa lub standardami branżowymi, w tym za nadgodziny.
    2. Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać ustawowych maksymalnych godzin pracy i zapewnienie dni wolnych.
  2. Zdrowie i bezpieczeństwo
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się zapewniać bezpieczne i zdrowe środowisko pracy lub bezpieczne warunki świadczenia usług, zgodnie z przepisami BHP.
  3. Wolność zrzeszania się
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować prawa Pracowników do zrzeszania się i do prowadzenia rokowań zbiorowych, bez obawy przed dyskryminacją.

Etyka biznesu i zgodność

  1. Zgodność z prawem
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów prawa i regulacji.
  2. Korupcja i pranie brudnych pieniędzy
    1. Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymywać się od wszelkich form korupcji, wymuszeń, łapówkarstwa i defraudacji.
    2. Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymywać się od przekazywania i przyjmowania korzyści, które wykraczają poza zwykłe, okazjonalne gesty o niskiej wartości.
  3. Wolna konkurencja
    Podmioty Kodeksu zobowiązują się zobowiązują się przestrzegać przepisów antymonopolowych i powstrzymać się od działań ograniczających wolną konkurencję (np. ustalanie cen, segmentacja rynku).
  4. Poufność, własność intelektualna i ochrona danych
    1. Podmioty Kodeksu zobowiązują się do ochrony tajemnic handlowych innych osób i podmiotów.
    2. Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych (RODO), w szczególności w odniesieniu do wrażliwych danych osób z niepełnosprawnościami, które są kluczowe dla działalności firmy.
    3. Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować prawa własności intelektualnej innych osób i podmiotów.

Odpowiedzialność środowiskowa

  1. Minimalizacja wpływu na środowisko
    1. Podmioty Kodeksu, w miarę możliwości ich działalności, dążą do ograniczenia zużycia zasobów (woda, energia, surowce) oraz minimalizacji wytwarzania odpadów.
    2. Podmioty Kodeksu, w miarę możliwości ich działalności, dążą do promowania rozwiązań cyfrowych i ekologicznych, zwłaszcza w zakresie zarządzania komunikacją.

Realizacja i monitorowanie

  1. Odpowiedzialność Osobista
    Każdy Współpracownik i Partner Biznesowy OBPON (osoba reprezentująca) jest osobiście odpowiedzialny za zapoznanie się z treścią Kodeksu i jego przestrzeganie.
  2. Monitorowanie i weryfikacja
    1. Podmioty Kodeksu przeprowadzają analizę ryzyka w swojej działalności pod kątem zgodności z Kodeksem, w szczególności w obszarach związanych z prawami człowieka i niedyskryminacją.
    2. OBPON zastrzega sobie prawo do monitorowania i weryfikacji zgodności z wymogami Kodeksu u wszystkich Podmiotów, w tym za pomocą kwestionariuszy samooceny lub audytów opartych na analizie ryzyka.
  3. Sankcje
    1. Stwierdzenie niezgodności może skutkować żądaniem podjęcia działań naprawczych.
    2. Stwierdzenie braku podjęcia działań naprawczych, rażących naruszeń lub umyślnego działania, może prowadzić do podjęcia przez OBPON niezbędnych działań, celem powstrzymania dokonywania naruszeń lub usunięcia ich skutków.

System zgłaszania nieprawidłowości

  1. OBPON promuje kulturę uczciwości i odpowiedzialności. Podmioty Kodeksu lub każdy, kto współpracuje Podmiotem Kodeksu, ma prawo i obowiązek zgłosić w dobrej wierze zauważone nieprawidłowości.
  2. Nieprawidłowościami są działania lub zaniechania naruszające prawo, zasady niniejszego Kodeksu lub godzące w wartości OBPON – w szczególności dotyczące dyskryminacji, mobbingu, nadużyć, korupcji, nieetycznego postępowania czy naruszenia poufności danych.
  3. Zgłoszenie nieprawidłowości można przekazać poprzez:
    1. wiadomość e-mail na adres: biuro@obpon.pl,
    2. zgłoszenie pisemne na adres korespondencyjny biura OBPON,
    3. zgłoszenie ustne do prawnego przedstawiciela OBPON.
    Wszystkie zgłoszenia są przyjmowane i rozpatrywane w sposób poufny i bezstronny.
  4. Dane osób uczestniczących w procesie zgłoszenia są chronione zgodnie z przepisami prawa i wykorzystywane wyłącznie do rozpatrzenia sprawy.
  5. Ochrona osób zgłaszających:
    1. OBPON zapewnia osobom zgłaszającym nieprawidłowości w dobrej wierze, ochronę przed wszelkimi formami odwetu, w tym zwolnieniem, dyskryminacją lub innymi działaniami niekorzystnymi.
    2. Podmioty Kodeksu zobowiązane są stosować standardy ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości, co najmniej na poziomie wskazanym w pkt VIII niniejszego Kodeksu.
  6. Postępowanie wyjaśniające:
    Każde zgłoszenie jest analizowane z zachowaniem poufności. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości OBPON podejmuje odpowiednie działania naprawcze lub dyscyplinarne.
  7. Niniejszy Kodeks Etyki i Postępowania wchodzi w życie z chwilą jego podpisania.

Dołącz do naszego newslettera




Wszelkie Prawa Zastrzeżone, Obpon 2025