KODEKS ETYKI I POSTĘPOWANIA OBPON
Preambuła
Jako firma, której misją jest aktywizacja zawodowa i wsparcie osób z niepełnosprawnościami (OzN), Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych Sp. z o. o. Sp. k. (dalej jako OBPON) jest świadoma swojej odpowiedzialności w promowaniu włączającego środowiska, równości szans, pełnego poszanowania praw człowieka i godności osobistej.
Niniejszy Kodeks stanowi zbiór minimalnych standardów i oczekiwań w zakresie działań społecznych, środowiskowych i etycznych. Wszyscy Współpracownicy i Partnerzy Biznesowi OBPON są zobowiązani do przestrzegania tych zasad, aby wspólnie realizować misję firmy i budować długoterminową wartość w oparciu o uczciwość i transparentność odpowiedzialność społeczną.
Definicja i zakres zastosowania
- Podmioty Kodeksu
Niniejszy Kodeks Etyki i Postępowania ma zastosowanie do:
- Współpracowników/Partnerów Wewnętrznych: osoby świadczące usługi na rzecz OBPON na podstawie umów cywilnoprawnych,
- Partnerów Biznesowych (Dostawców): firmy lub osoby, które dostarczają towary, usługi, treści, technologię,
- Pracowników: wszystkie osoby zatrudnione przez OBPON, niezależnie od stanowiska i formy zatrudnienia, stanowiąc dla nich zbiór informacji i standardów postępowania.
- Zakres terytorialny/
Zasady Kodeksu obowiązują we wszystkich działaniach biznesowych Podmiotów Kodeksu, bez względu na geograficzny obszar działalności.
- Zobowiązanie do promowania istotnych dla OBPON wartości
Oczekujemy, że Podmioty Kodeksu będą przestrzegać i wymagać przestrzegania podobnych standardów w swoich własnych łańcuchach dostaw lub zespołach, promując włączające i etyczne praktyki, ze szczególnym uwzględnieniem praw osób z niepełnosprawnościami.
Standardy i wymagania etyczne, społeczne i środowiskowe
Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać obowiązujących przepisów prawa krajowego i międzynarodowego oraz kierować się zasadami zawartymi m.in. w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Konwencjach MOP (w szczególności dotyczących niedyskryminacji) oraz krajowymi przepisami dotyczącymi zatrudnienia i praw osób z niepełnosprawnościami.
Włączanie, równość i prawa człowieka
- Bezwzględny zakaz dyskryminacji i promowanie inkluzywności
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymać od wszelkich form dyskryminacji, w szczególności ze względu na niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, płeć, orientację seksualną, religię, wiek czy przynależność związkową,
- Podmioty Kodeksu zobowiązani do tworzenia środowiska pracy i współpracy wolnego od barier i uprzedzeń. Usługi i treści dostarczane OBPON muszą być tworzone z uwzględnieniem zasad dostępności.
- Wykluczenie pracy przymusowej i pracy dzieci
Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać zakazu pracy przymusowej, niewolniczej, obowiązkowej oraz wykorzystywania pracy dzieci (poniżej lokalnie ustalonego wieku minimalnego, lub 15 lat, jeśli prawo nie określa inaczej).
- Poszanowanie godności osobistej/
Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować godność osobistą, prywatność i prawa osobiste innych osób. Niedopuszczalne jest w szczególności molestowanie psychologiczne, seksualne lub osobiste poniżanie.
Warunki pracy
- Uczciwe wynagrodzenie i czas pracy
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się zapewnić wynagrodzenia i rekompensaty zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa lub standardami branżowymi, w tym za nadgodziny.
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać ustawowych maksymalnych godzin pracy i zapewnienie dni wolnych.
- Zdrowie i bezpieczeństwo
Podmioty Kodeksu zobowiązują się zapewniać bezpieczne i zdrowe środowisko pracy lub bezpieczne warunki świadczenia usług, zgodnie z przepisami BHP.
- Wolność zrzeszania się
Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować prawa Pracowników do zrzeszania się i do prowadzenia rokowań zbiorowych, bez obawy przed dyskryminacją.
Etyka biznesu i zgodność
- Zgodność z prawem
Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów prawa i regulacji.
- Korupcja i pranie brudnych pieniędzy
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymywać się od wszelkich form korupcji, wymuszeń, łapówkarstwa i defraudacji.
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się powstrzymywać się od przekazywania i przyjmowania korzyści, które wykraczają poza zwykłe, okazjonalne gesty o niskiej wartości.
- Wolna konkurencja
Podmioty Kodeksu zobowiązują się zobowiązują się przestrzegać przepisów antymonopolowych i powstrzymać się od działań ograniczających wolną konkurencję (np. ustalanie cen, segmentacja rynku).
- Poufność, własność intelektualna i ochrona danych
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się do ochrony tajemnic handlowych innych osób i podmiotów.
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się przestrzegać obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych (RODO), w szczególności w odniesieniu do wrażliwych danych osób z niepełnosprawnościami, które są kluczowe dla działalności firmy.
- Podmioty Kodeksu zobowiązują się szanować prawa własności intelektualnej innych osób i podmiotów.
Odpowiedzialność środowiskowa
- Minimalizacja wpływu na środowisko
- Podmioty Kodeksu, w miarę możliwości ich działalności, dążą do ograniczenia zużycia zasobów (woda, energia, surowce) oraz minimalizacji wytwarzania odpadów.
- Podmioty Kodeksu, w miarę możliwości ich działalności, dążą do promowania rozwiązań cyfrowych i ekologicznych, zwłaszcza w zakresie zarządzania komunikacją.
Realizacja i monitorowanie
- Odpowiedzialność Osobista
Każdy Współpracownik i Partner Biznesowy OBPON (osoba reprezentująca) jest osobiście odpowiedzialny za zapoznanie się z treścią Kodeksu i jego przestrzeganie.
- Monitorowanie i weryfikacja
- Podmioty Kodeksu przeprowadzają analizę ryzyka w swojej działalności pod kątem zgodności z Kodeksem, w szczególności w obszarach związanych z prawami człowieka i niedyskryminacją.
- OBPON zastrzega sobie prawo do monitorowania i weryfikacji zgodności z wymogami Kodeksu u wszystkich Podmiotów, w tym za pomocą kwestionariuszy samooceny lub audytów opartych na analizie ryzyka.
- Sankcje
- Stwierdzenie niezgodności może skutkować żądaniem podjęcia działań naprawczych.
- Stwierdzenie braku podjęcia działań naprawczych, rażących naruszeń lub umyślnego działania, może prowadzić do podjęcia przez OBPON niezbędnych działań, celem powstrzymania dokonywania naruszeń lub usunięcia ich skutków.
System zgłaszania nieprawidłowości
- OBPON promuje kulturę uczciwości i odpowiedzialności. Podmioty Kodeksu lub każdy, kto współpracuje Podmiotem Kodeksu, ma prawo i obowiązek zgłosić w dobrej wierze zauważone nieprawidłowości.
- Nieprawidłowościami są działania lub zaniechania naruszające prawo, zasady niniejszego Kodeksu lub godzące w wartości OBPON – w szczególności dotyczące dyskryminacji, mobbingu, nadużyć, korupcji, nieetycznego postępowania czy naruszenia poufności danych.
- Zgłoszenie nieprawidłowości można przekazać poprzez:
- wiadomość e-mail na adres: biuro@obpon.pl,
- zgłoszenie pisemne na adres korespondencyjny biura OBPON,
- zgłoszenie ustne do prawnego przedstawiciela OBPON.
Wszystkie zgłoszenia są przyjmowane i rozpatrywane w sposób poufny i bezstronny.
- Dane osób uczestniczących w procesie zgłoszenia są chronione zgodnie z przepisami prawa i wykorzystywane wyłącznie do rozpatrzenia sprawy.
- Ochrona osób zgłaszających:
- OBPON zapewnia osobom zgłaszającym nieprawidłowości w dobrej wierze, ochronę przed wszelkimi formami odwetu, w tym zwolnieniem, dyskryminacją lub innymi działaniami niekorzystnymi.
- Podmioty Kodeksu zobowiązane są stosować standardy ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości, co najmniej na poziomie wskazanym w pkt VIII niniejszego Kodeksu.
- Postępowanie wyjaśniające:
Każde zgłoszenie jest analizowane z zachowaniem poufności. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości OBPON podejmuje odpowiednie działania naprawcze lub dyscyplinarne.
- Niniejszy Kodeks Etyki i Postępowania wchodzi w życie z chwilą jego podpisania.
Dołącz do naszego newslettera
Wszelkie Prawa Zastrzeżone, Obpon 2025